Artikel 13 – de recensie

Samenvatting: ‘Een mens kan echt te lang leven,’ dacht Crystal, terwijl ze de donkere trap afliep. Meer dan twintig jaar na de invoering van Artikel 13 was dit de enige plek waar ze zichzelf kon zijn. Dit clandestiene hol, waar clubleden probeerden te ontsnappen aan de constante overheidscontrole. Het meisje
naast haar rilde, wilde weg. Maar een geschenk als dit kon ze niet weigeren. Wanneer je moeder je de vrijheid schenkt, moet je dat aanvaarden. Of je dat nu wil of niet.

Auteur: Petra Spark
Verschenen in: 2017
Genre: Thrillers & Spanning
Laatste editie: 30 mei 2017
Uitgeverij: Houtekiet
ISBN: 9789089245687 , 9789089245694
Sterren: ✭✭✭✭ 4/5

‘Maar een ding weet ik wel, het schrijven zit onder mijn huid, het zit in mijn bloed. Het heeft lang geduurd voordat ik en mijn personages elkaar hebben gevonden, maar we hebben elkaar gevonden en dat is al wat telt. Zij hebben de deur geforceerd naar mijn hoofd en naar mijn hart. En geen kracht op aarde die ons uit elkaar haalt, al moet ik er mijn ziel voor verkopen’. – Petra Spark

Het verhaal: Het boek speelt zich af in de toekomst, in het jaar 2054, waar mensen een hogere leeftijd bereiken dan dat wij nu gewend zijn. Een aantal zaken zijn ten strengste verboden; schadelijke straling (mobieltjes?!), voeding, drank en sigaretten. Op het overtreden van dit artikel 13 geldt een zware straf. Crystal is getrouwd met Anton en samen hebben ze drie kinderen: twee zonen en een dochter. De relatie tussen dochter Melissa en Crystal is dramatisch slecht te noemen; hoe meer Crystal haar best doet om deze te verbeteren, hoe verder haar dochter van haar af gaat staan. Iets dat in het boek erg realistisch naar voren wordt gebracht. Crystal leidt een dubbelleven, heeft een geheime relatie met Nico, de eigenaar van een louche club. ’s Nachts bezoekt ze deze illegale club waar verboden waren en genot op nummer één staan. Wat gebeurt er in de club dat het daglicht niet kan verdragen? Ze introduceert haar dochter hiermee en raakt steeds verder verstrikt in leugens.

Wat gebeurt er in de club dat het daglicht niet kan verdragen?

Mijn mening: Artikel 13 is een verhaal waarbij je fantasie wordt geprikkeld. Hoe zal het zijn in 2054? Alle zaken die we nu zo gewoon vinden, bestaan die dan nog? Petra Spark heeft een fijne schrijfstijl met af en toe een Belgische uitdrukking/woorden tussen de zinnen door. Het geheel is erg beeldend en gedetailleerd beschreven, dit laat gelukkig alsnog de fantasie overuren draaien, ze creëert met haar schrijfstijl veel vragen, waardoor je blijft lezen.
In dit boek zul je geen tientallen personages vinden die ieder een verhaal met zich meedragen. Het aantal karakters is goed gedoseerd en komen sterk naar voren. Dit zorgt voor een duidelijk verhaal waarin alles overzichtelijk blijft. Ik vind dat Petra Spark hier goed aan gedaan heeft, het verhaal van Artikel 13 is apart en met te veel personages zou dit een verwarrend verhaal worden.
De vraag wat Artikel 13 nu precies is, blijft steeds door je hoofd spelen. In deze thriller is er geen zoektocht naar de dader maar wel de lange zoektocht naar het antwoord op de vraag WAAROM? De spanning is in sommige stukken om te snijden maar toch daalt de spanning in sommige delen behoorlijk. Toch blijf doorlezen op zoek naar de antwoorden. Met Artikel 13 heeft Petra Spark een goed debuut neergezet dat je fantasie volop laat werken, opzoek naar de antwoorden…

Sterren: ✭✭✭✭ 4/5