Bone Witch – de recensie

received 1001282910009897

Samenvatting: Het verhaal Bone Witch begint met de dood van Tea haar broer. Hij was haar beste vriend, haar bescherming en de enige die volgens Tea echt om haar gaf. Ze mist haar broer Fox extreem erg. Zo erg, dat ze hem uit het dodenrijk weer tot ‘leven’ wekt.
Als gevolg van haar acties stuurt haar familie Tea weg, en komt de heks van botten bij Lady Mykaela terecht. Hier verloopt niets volgens plan en Tea wacht een zwaar maar groot besluit..

“Let me be clear: I never intended to raise my brother from his grave, though he may claim otherwise. If there’s anything I’ve learned from him in the years since, it’s that the dead hide truths as well as the living.”

Titel: The Bone Witch
Auteur: Rin Chupeco
Genre: Fantasy, Young Adult, Dark Horror
Uitgever: Sourcebooks Fire
Verschenen: Maart 2017
Taal: Engels
432 pagina’s of iets meer dan 12uur luistertijd
Sterren: 3 ✭✭✭

Het verhaal: Tea, is een heks.. Een buitengewoon zeldzame heks van botten, die de doden kan opwekken en daarom door iedereen gevreesd wordt.  Omdat Tea’s kracht onmiskenbaar sterk is, wordt ze weggehaald bij haar familie en meegenomen naar de hoofdstad, door haar nieuwe mentor en de enige andere botten-heks in het koninkrijk, Lady Mykaela. Hier moet Tea trainen om een asha voor House Valerian te worden. Hier leert Tea al snel dat niet alle asha’s gelijk worden behandeld en naarmate de jaren verstrijken en haar vaardigheden groeien, moet ze kiezen hoe ze haar ontluikende krachten gebruikt – ongeacht de prijs die Tea hiervoor moet betalen…

The Bone Witch

Mijn mening: Het karakter van Tea is sterk en duidelijk beschreven, al gaat dit niet voor het hele verhaal op. Als ik eerlijk ben, is het boek zelfs vrij rommelig. Het meest rommelige deel van het verhaal was het plot. Een groot deel van het verhaal is namelijk gericht op Tea’s training, dat niets anders is dan een langdurige schets van de slopende klusjes en de training die nodig zijn om een asha te worden. Asha zijn jonge vrouwen met verschillende gradaties van magische talenten, die bij het uitoefenen vooral in het teken staan van de natuurelementen of de doden. Ze worden opgeleid om een ​​groot aantal functies te vervullen, zoals bijvoorbeeld politici, straatartiesten (hofnar) en lijfwachten. Ze zijn dus getraind in vaardigheden van zingen en dansen tot vechten, geschiedenis en magie. En dat is waar de meerderheid van het boek over gaat.

Uit het niets is er dan ineens een verrader die Tea moet ombrengen, maar waar dit karakter vandaan komt is mij een groot raadsel. Het einde was schokkend en liet me als lezer teleurgesteld achter, omdat ik verwachtte dat het verleden en heden elkaar zouden ontmoeten. Er was geen opbouw, er was wat last-minute actie en een romantisch avontuurtje, die vrij eenvoudig te raden is.
Uiteindelijk is The Bone Witch prachtig geschreven met betrekking tot de omgeving en alle magie, maar ontbreekt het aan de ontwikkeling van personages en plot. Je kunt alleen maar hopen dat dit in het volgende boek zal veranderen. The Bone Witch krijgt van mij drie sterren, het verhaal is leuk, enigszins uniek, maar te rommelig voor een hell yeah beoordeling. (Maar die cover, die is zo mooi!)

Hardback: €13,91
Paperback: €8,49
E-book: €5,64