Eerste Leven – de recensie

Samenvatting; In Gena Showalters nieuwe fantasywereld moet iedereen kiezen waar hij na zijn dood heen wil. Wordt het Troika (‘Licht geeft Zicht’) of Myriad (‘Macht is een Recht’)? De twee rivaliserende rijken bestrijden elkaar op leven en dood, en beide hebben hun zinnen gezet op de zeventienjarige Tenley Lockwood.
Hoewel Tenleys ouders haar al – voor veel geld – aan Myriad hebben beloofd, weigert ze haar handtekening te zetten. Troika en Myriad zetten echter hun beste krachten in om haar over te halen: twee zéér aantrekkelijke jongens die haar op alle mogelijke manieren proberen te overtuigen. Maar dan mengt zich nóg iemand in de strijd… Wat doet iedereen met zijn eerste leven?

Auteur: Gena Showalter
Verschenen: 21 maart 2017
Uitgave: ISBN 9789402723403 , 9789402752038
Uitgever: HarperCollins Holland
Genre: Young Adult
384 pagina’s
Sterren; 3 ✭✭✭

Het verhaal; Rebels, vol met doorzettingsvermogen maar toch besluiteloos vinden wij Tenley in een angstaanjagende jeugdinrichting. Haar leven staat in het teken van vele martelingen en angstaanjagende situaties tussen Tenley, de bewakers en de staf van de jeugdinrichting. Alles wat hier gebeurd, gebeurd maar met één reden… Tenley moet kiezen, het liefst zo snel mogelijk.
In Eerste Leven vinden wij de twee werelden (aartsrivalen) Troika en Myriad, die beide vechten om de keus van Tenley. Er komt tijdens dit verhaal van alles op haar pad. Een plotselinge vriendin, die Tenley steunt en koste wat kost weg wil houden bij de mysterische knappe jongen.  Tenley weet na alle gevechten en straffen heel goed hoe zij het leven zo aangenaam mogelijk kan maken in de jeugdinrichting en telt de dagen tot haar achtiende verjaardag, wat tevens haar vrijlatingsdag is, af. Ze hoeft niet lang meer, haar keuze is gemaakt, maar is zij wel echt zeker van haarzelf? Kan ze haar plotselinge vriendin vertrouwen? En hoe betrouwbaar en eerlijk zijn de jongens die haar tienerhart doen smelten?

Overleven komt altijd op de eerste plaats, en daarna komt helemaal niets. -pagina 35

Mijn mening; Zonder twijfel begint Eerste leven uniek. Zodra je het boek opent, vind je de mails die Troika en Myriad versturen naar hun soldaten. Je leest korte mails, vol humor en pit, en ziet meteen wat de twee werelden willen. Tenley, voor zichzelf.
Het verhaal volg je merendeels via de denkwijze van Tenley. De auteur heeft haar gevoelens uitstekend neer weten te zetten, net als de karakters om haar heen. De werelden zijn tot in de details uitgewerkt, iets dat je als positief en negatief kan ervaren. Soms is het net te veel informatie, en wordt het verhaal iets te veel opgedragen. Er blijft weinig ruimte over om weg te dromen bij iets dat zo tastbaar beschreven is. Naar mijn mening is dat niet de bedoeling van een fantasyverhaal.
De schrijfstijl van Gena Showalter is in dit boek niet altijd even ideaal. Zo komen bepaalde scènes rommelig over, en duren hoofdstukken wel erg lang. Het boek heeft dan ook even nodig gehad, voordat ik goed in het verhaal zat. De verhaallijn trekt vanaf het begin, maar door de overvloed aan informatie is het even wennen.
De vertaling is niet helemaal goed gegaan. Zo vind je in dit boek meerdere spelfouten en vormfouten. Wanneer je een snelle lezer bent, lees je hier misschien overheen, maar wanneer je het eenmaal ziet… dan volgen er snel meer. Heel jammer, en dan ook meteen de reden waarom ik dit boek niet meer dan drie sterren kan geven.

De cover is adembenemend. De kleuren zijn mooi zacht en laten de zandloper van de cover afspringen. In mijn exemplaar vond ik ook een geweldige matching boekenlegger, en een flyer voor het volgende deel. Deel twee in deze serie komt in de zomer van 2017 uit en staat hoog op mijn verlanglijstje. Ondanks de rommelige scenes en spelfouten is dit YAboek een uniek verhaal. Ook vind ik het een geweldig aspect dat Gena Showalter ons aan het denken zet. Want wat is de dood nou echt?

Sterren; 3 ✭✭✭