Goed of Slecht – de recensie

Samenvatting;In Goed of Slecht is de vijftienjarige Milly zwaar getraumatiseerd opgenomen in een pleeggezin. Een nieuwe identiteit moet alle sporen naar haar verleden wissen, want de moeder van Milly is een seriemoordenaar en wacht in de gevangenis op haar rechtszaak. Milly worstelt met een groot schuldgevoel: door haar hulp heeft de politie haar moeder kunnen aanhouden. Van haar pleeggezin krijgt ze weinig steun. Integendeel, Phoebe, de oudste dochter, haat Milly vanaf het eerste moment dat ze haar zag intens en probeert op alle mogelijke manieren Milly’s leven zo ellendig mogelijk te maken. En daarmee maakt ze iets los bij Milly, een kant van zichzelf die ze liever niet wil kennen; ze is tenslotte de dochter van haar moeder, de seriemoordenaar.

Auteur: Ali Land
Verschenen: 6 april 2017
Uitgave: ISBN 9789023454403
Uitgever: Cargo
Genre: Spanning & Thriller
342 pagina’s
Sterren; 5 ✭✭✭✭✭

Het verhaal; Milly komt na het aangeven van haar moeder terecht in een pleeggezin. Zo op het eerste gezicht lijkt dit een warm gezin dat Milly de steun en liefde kan geven die ze zo hard nodig heeft, na het traumatische leven met haar moeder. Na een aantal hoofdstukken merk je dat dit allemaal niet is zoals het lijkt. Millie’s pleegzus is een secreet, haar pleegmoeder heeft duistere geheimen en Milly’s pleegvader… tja.. je verwacht wel een ander leven bij een therapeut die keer op keer pleegkinderen in huis haalt. Mike moet Milly klaarstomen voor de getuigenis tegen haar eigen moeder, de seriemoordenaar. Kan hij haar stabiel genoeg krijgen voor de dag waarop de rechtzaak begint? Kan Milly geloofwaardig getuigen?
Milly heeft het alles behalve makkelijk, en wil net zoals elke andere tiener, niets liever dan er gewoon bij horen. Door haar traumatische ervaringen gaat dit niet, en in bepaalde situaties reageert Milly behoorlijk wraakzuchtig… Hoe goed is Milly? Hoe slecht kan de dochter van een seriemoordenaar zijn? En wie is Milly nou echt? Wie is de seriemoordenaar?

Mijn mening; Goed of slecht is de debuutthriller van Ali Land, een boek dat ik gekocht heb op beoordeling van de cover. De geel, zwarte cover trok mijn aandacht in de boekhandel en de zin “ik ben de dochter van een seriemoordenaar…” trok mij over de streep.
De psychologische spanning in Goed of Slecht heeft er een aantal keer voor gezorgd dat ik het boek weggelegd heb. De gevoelens van Milly worden zo realistisch neergezet dat de gebeurtenissen allerlei emoties oproepen. Dit boek maakt je boos, angstig, onzeker, achterdochtig, maar ook vertedering en de warme banden die groeien grijpen je vast.
Zoals je bij een psychologische thriller mag verwachten, gaat Goed of Slecht onder de huid zitten. Het verhaal trekt je mee en laat de duistere kanten van de personages uit het boek zien. De pleegmoeder van Milly is hier een duidelijk voorbeeld van. Saskia heeft alles voor elkaar en is alsnog ongelukkig, ze maakt de gekste besluiten en treft hier haar hele gezin mee. Maar, in vergelijking met de trauma’s die Milly door haar eigen moeder heeft opgelopen, lijken hier niets bij.
De schrijfstijl van Ali Land is misschien wel iets waar je aan moet wennen. De zinnen stoppen zo nu en dan abrupt, er lijken woorden te verdwijnen en met haar creatieve woordspelingen is het af en toe goed opletten om de draad niet kwijt te raken. Hoe dan ook, Goed of Slecht is een echte aanrader voor de thrillerliefhebbers!

Sterren; 5 ✭✭✭✭✭